söndag 15 mars 2015

Vardagsrum, förr inom psykiatrin och lite fakta om mig


Hej svej!
Idag blir det några bilder från vardagsrummet -igen.


Jag jobbar sista natten nu, och sen går jag på långledighet. Behöver jag ens säga att det känns underbart? *blink*


Min lediga vecka är helt tom, och även det känns jätteskönt. Efter att -som vanligt- ha sovit som en kratta efter nätterna..så ska jag bara vila upp mig och förhoppningsvis börja kratta lite smått sen i trädgården.


Jo, förresten! På torsdag kan man se om och hur mycket man ev man får i skatteåterbäring. Vi får hoppas på återbäring i alla fall? 00.00 loggar då jag in på skatteverket.se med mitt bank-ID...


Sen skulle jag behöva rensa alla min garderober. Jag har kläder i mängder -i fint skick- som jag inte använder av den ena eller andra anledningen och som jag tänkte sälja på min kommande loppis (jag har storlek 44/46). Datum för min loppis hoppas jag kunna bestämma i slutet av denna vecka? Nåväl. Vi får se om jag blir att rensa kläder nu eller längre fram? Vad jag gör -beror på väderleken.


Nog om det.

Jag jobbar ju (som ni kanske vet) inom psykiatrin och är väldigt intresserad av vissa psykiska sjukdomar/tillstånd. Och jag hittade lite skrämmande fakta på nätet om hur psykiskt sjuka patienter -delvis- behandlades förr i tiden. Jag ville dela det med er. Och jag vill därmed samtidigt passa på att varna känsliga personer för otäcka bilder.











Alla bilder ovan -gällande psykiatri- är lånade från nätet.


Ja, vi ska vara väldigt tacksamma över att vi lever idag. Stackars, arma människor! Inte nog med att de mådde dåligt, utan de skulle bli utsatta för diverse olika hemskheter och övergrepp också. Många "vanliga" diagnoser klassades ju förr som psykiska sjukdomar p g a okunskap. T ex demens, utvecklingsstörning o s v Skrämmande, men intressant.

Fy då. Det är tur att utvecklingen går framåt säger jag bara -på gott och ont.

Nog om det. Jag blev inspirerad av en go bloggvän -som numera även kan titulera sig som barnboksförfattare och illustratör (hon är jätteduktig, och ni hittar henne HÄR) Hon hade hur som helst lagt ut lite diverse fakta om henne själv, så jag snodde idén. Dock gjorde jag om frågorna lite, så här kommer de:

Saker som gör mig till mig:
* Jag är alltid trevlig (utåt)
* Jag har lätt för att samarbeta och viker mig hellre än tar en konflikt
* Jag har alltid nära till tårar och är väldigt lättrörd av mig
* Jag har alltför lätt att känna stor empati med andra
* Jag älskar att retas och busa (men törs mest göra det på hemmaplan samt med folk jag känner VÄL)
* Jag är väldigt snabb av mig -oavsett vad jag tar mig för (samtidigt som jag har STORT tålamod...i a f  på jobbet och utåt sett). Det andra gör på två minuter, gör jag på en halv minut
* Och tyvärr hör jag till den långtjuriga sorten. Jag blir oerhört sällan arg, men då någon är dum mot mig eller sårar mig så kan jag sura över det LÄNGE

Saker jag skrattar åt:
* Kiss och bajs- humor
* Jag är väldigt skadeglad och skrattar som mest då någon gör illa sig eller blir stressad och/eller nervös (så länge det inte gäller stora eller allvarliga saker, såklart)

Saker jag vill bli bättre på:
* Jag vill bli bättre på att säga ifrån och kunna säga nej, då jag är alldeles för snäll. Det händer emellanåt att jag själv hamnar i en rävsax för att jag har satt andras behov framför mina egna

Saker som jag tycker doftar underbart:
* Manlig parfym (dock ej för stark)
* Nystädat
* Nyduschat

Saker jag vill ska hända innan årets slut:
* Att min son ska få ett jobb
* Att jag ska kunna hålla igång mitt motionerande och bli bättre på att äta sunt

Saker jag älskar att göra:
* Bada utomhus
* Shoppa
* Gå på loppisar
* Pyssla hemma
* Påta i trädgården
* Göra folk glada genom att lyckas hjälpa till och göra skillnad

Saker jag brukar drömma om:
* Att jag tappar varenda tand i munnen då jag blåser ut
* Att jag kommer på att jag inte matat min fågel/hamster/kanin (djuren varierar) på flera månader
* Att min första katt - som jag fick som barn- visar sig, men vänder om och går då jag vill ta i henne

Saker jag brukar säga:
* Är du med?
* Jag säger då det
* Vi hörs sen då
* Kör försiktigt
* Greja då (till Anders då han håller på med mitt hår, men kommit av sig)


Mmm, där fick ni lite fakta om mig -om ni inte redan visste allt? *hihi*
Det var allt jag hade att bjuda på för idag.



Kram Linda






1 kommentar:

G:a Affären sa...

Det var roligt att få lära känna dig lite mer och du har säkert ett intressant jobb.
Men fy, stackars sjuka människor hur de blev behandlade. Själv bor jag inte så långt från Säters sjukhus och har gått en guidad tur och fick se diverse hemskheter.
Skönt att du har lite längre ledighet, hoppas det blir väder för trädgård och krattning!

Ha det bra!
Kramar /Cia