lördag 27 september 2014

Matrum ----> Vardagsrum, och några ord om alkohol och min Anders


Hallå mitt i natten!

Jag har precis sett klart en väldigt dålig skräckfilm här i min ensamhet...klockan är 02.37. Och nej nu ljög jag -ensam är jag inte. Jag har såklart Anders tätt, tätt intill (plus lilla spöket Laban, d v s ena katten) Jag är ju en nattmänniska, och har alltid varit det. Och efter att jag började jobba natt så blev det ju inte direkt så att jag började gå upp tidigare på morgnarna *S* Och Anders. Han är mer en morgonmänniska. Men vem har sagt att man INTE kan leva ihop och trivas tillsammans för det? Jag har ex ALLTID som rutin (såvida jag inte jobbar då), att följa med Anders ner i sängen då han ska sova. Då kan vi ligga och småprata och "mysa". Samlivet, den kroppsliga kontakten och närheten är oerhört viktig för oss båda. Och då det är dags för Anders att sova, så lägger vi oss i sked. Alltid han bakom. Inga undantag.


Sen då han har börjat snarka, så går jag antingen upp i vardagsrummet någon timme till (speciellt om barnen är uppe)...eller så ligger jag bredvid honom i sängen och tittar på TV eller datorn. Jag brukar ju alltid säga att jag "nattar" Anders. Och det är ju precis det jag gör. Och det är SÅ mysigt, så! Att skeda är något av det allra bästa jag vet! Att få bli omhållen av en varm och trygg arm...samt att få känna hela hans varma kropp tätt bakom....det om något får mig riktigt lugn och trygg.


Anders är ju fantastisk på så många sätt (och jag vet att jag har sagt det några gånger, ja)...men en sak som jag uppskattar enormt -är hans inställning till alkohol. Han var nykterist tills han var 30+, och idag drycker han ytterst lite (om han ens dricker) Själv är jag också uppväxt med föräldrar som var väldigt måna om att det aldrig eller sällan skulle förekomma alkohol i hemmet (framför mig och min bror) Jag sticker absolut inte under stolen med att jag själv dricker alkohol. Men det är bara vid "speciella" tillfällen. Om vi bjuder hem folk, eller blir bortbjudna och/eller vid utgång. Hemma för oss själva dricker vi ALDRIG alkohol -jag och Anders. Det blir inte ens av att vi tar ett glas vin till maten p g a att....ja, jag vet inte? Vi är nöjda och kan ha trevligt tillsammans ändå.


Och jag är OERHÖRT tacksam för att mina barn får fortsätta att växa upp i ett hem utan överdriven alkoholkonsumtion. Jag har haft ex-pojkvänner som BARA har haft supande och festande som helgsyssla. Alkohol föder så enormt mycket negativt...ex svartsjuka...och min mamma sa alltid att det är så obehagligt för barn att få se sina föräldrar bli personlighetsförändrade. Och det tror jag definitivt! Och allt detta tycker jag att mina barn har klarat sig så bra ifrån. Mycket tack vare Anders. Och för det älskar jag Anders -om möjligt- ännu mer! Den stackaren har fått följa med mig ut på krogen både en och två och flera gånger då jag och våra vänner har druckit. Själv är han nykter. Och ni kan ju gissa vem som röjer mest på dansgolvet? Jo men visst är det Anders -i allra högsta grad!

Mmm, det var nattens funderingar från min sida, det.
Jag vill bara förtydliga att jag inte har något emot folk som dricker alkohol. Det jag ogillar skarpt är då det inte kan intas i förnuftig mängd hemma framför barnen. Jag lider väldigt mycket med de barn vars oansvariga föräldrar inte kan hålla sig till just -LAGOM....
Just därför är jag -som sagt- extra rädd om min Anders.
Och med det inte heller sagt att jag själv är guds bästa barn.

Nu -lite skedning!



Kram Linda





1 kommentar:

Hos Jorunn sa...

Nyter bildene fra ditt vakre hjem:)

Ønker deg en fortsatt fin helg!
Klem Jorunn