onsdag 20 maj 2015

Lägesrapport 20 Maj på Hagbacken & nymålad källartrapp


Hej svej!
Hur har ni det? Här fick vi i a f en väldigt skön avslutning på kvällen. Sol och lite värme, så jag passade på att rensa lite mer i rabatterna. Jag visar i a f några bilder från matrummet idag här först. Det är ju så oerhört svårt att fota i matrummet utan blixt (med två fönster), så det får bli blixtbilder -därav ser allt kritvitt ut.

Ser ni mina tomatplantor överst? Så klena i stammen...de skulle verkligen behöva få komma ut i växthuset och få rejält med sol...men snart hoppas jag?


I det andra fönstret i matrummet har jag persiennerna nere för jämnan, då det är söderläge. Annars bränner blommorna sönder sig.


Jag gick även ut på en tur i trädgården och tog några bilder med kameran (nu på eftermiddagen) På bilden nedan ser ni päronträdet som Anders fick av mina föräldrar då han fyllde 50 år. Nu är bladen på väg att slå ut...jag har nyss flyttat det till en ny plats, och hoppas att det klarar av chocken av att flyttas på -innan det hade hunnit rota sig riktigt på det första stället?

Jag är då väldigt noga med att vattna det rikligt.


Under vårat magnifika äppelträd står min älskade bänk...underbart sliten och charmig.


Framsidan av huset har äntligen rensats. Nu är cyklar, moppe och möbler ett minne blott. Nu ska det vara rent och tomt...i väntan på en ny grusgång (som beräknas bli till i Juli)...Det lilla källarfönstret är ett av två fönster i vårat sovrum.


Äppelträden slår ut vilken dag som helst.


Och mina rosor som jag köpte i fjol växer rejält redan. Dock upptäckte jag ohyra på dem nu ikväll...*suck* Och efter lite googlande så har jag nu lärt mig att rosorna angripits av något som heter trips. Så imorgon blir det såpavatten för fulla muggar!


Den gamla cykelns penseér blommar så fint...


Likaså de andra penseérna som jag har bl a vid entrén.


Sen så hade jag ju lovat er lite bilder från källartrappen (som jag målade) Den är målad upp till halva väggen, då den övre halvan av väggen är omständlig att måla..så det får bli en annan gång. Men just därför får ni bara se den delen som är målad *haha*.


Så här såg den ut innan...


Jag har inte bestämt mig än för om ledstången ska målas, eller ej...
Trappan leder alltså ner i källaren bakom en stängd dörr. Och i källaren har vi då vårat sovrum, sonens sovrum, matkällare, tvättstuga och bastu...samt en separat utgång från huset.


Det blir lite skillnad med vit färg, eller hur?


Här nedan kan ni skymta väggen med garderober till vänster, som är alldeles utanför vårat sovrum. Och dörren ni ser är till en skrubb under källartrappen.


Då vi hade loppis här så var det många som frågade mig V A R T jag hade förvarat alla saker? Vi har ju ett litet hus MEN det är fullt av förvaringsutrymmen. Tråkigt nog kanske jag ska säga (i a f tycker nog Anders det)? *hihi* Men vi har ju tre riktigt stora kattvindar som rymmer MASSOR. Samt denna skrubb under trappen. Och en matkällare, plus två skrubbar/större garderober mellan kök och vardagsrum. Så nog finns det ställen att förvara på allt!

Men man samlar ju på sig därefter också, tyvärr...

Min 14-åring ligger idag med...feber och huvudvärk...precis vad jag och hennes bror hade nyss. Så dagen har tillbringats framför teven -där vi har plöjt film efter film.

Men det kanske är lika bra att jag tar det lugnt nu och laddar upp inför helgen, som faktiskt kommer gå i krogens tecken. Både Drömhus (fre) och Samantha Fox (lör) kommer till vårat uteställe, så det lutar åt utgång båda dagarna. Riktig NOSTALGI med andra ord! Det ska bli så roligt- men tufft (jag menar- man är ju inte någon 20-åring längre..även om det kan kännas så ibland) *blink*


Men vi ses nog imorgon igen.



Kram Linda



Inga kommentarer: