måndag 27 april 2015

Matbordet fullt av blommor, Tägten, ny tatuering samt Rättvik


Hej hopp!
Vi är nästan nyss hemkomna (jag och Anders) efter en heldag som varit fullspäckad sen tidigt i morse. Anders blev ju lurad till att ta semester idag, för att det skulle se mer trovärdigt ut att vi skulle till Island -nu i helgen som var. För er som inte hänger med, så kan ni läsa mer i inlägget nedanför detta.

Jag börjar med bilder från matrummet, där blombuketterna minner om den trevliga festen i lördags.


Det är verkligen inte var dag som man har så här mycket blommor hemma samtidigt!


Men åter till dagen som gick. Vi började i morse med att åka runt och leta efter ett prisvärt partytält till loppisen på lördag. Efter strosande i en del affärer, så styrde vi sen kosan mot Tägten. Det är pappersbrukets timmerterminal här i Borlänge, där min mormor bodde under många år. Där omkom även min morfar -då jag endast var tre månader gammal- i en mycket tragisk olycka. Men anledningen till att vi brukar åka dit nuförtiden, är delvis för att leta ormar. Det finns ett ställe i Tägten där det fullkomligt kryllar av ormar. Vi har varit där de två senaste somrarna, men då har de hållit sig undan tyvärr. Men efter att jag sett och hört att många andra har hittat ormar där nyligen -så gjorde vi nu ytterligare ett försök.


Mitt älskade Tägten. Här nedan går man ut på en bredare "stig" som är ca 250 m lång -där alla ormar ska finnas.


Jag och Anders smög verkligen och tassade på tå. Men inga ormar. Solen gick i moln, och det blev kyligt...så jag var övertygad om att det var för kallt för dem. Men så mötte vi en man som sa att han såg tre stycken längre bort, och att en annan person hade sett hela 50 (!!) stycken ormar i helgen som var. Och till våran stora lycka så dök det plötsligt upp en orm!


Och då vi fortsatt en bit till, så såg vi orm på orm på orm (vi kom upp i 20 stycken faktiskt). Och en av dem låg så snällt kvar då jag fotade den. Jag var bara 20 cm ifrån den...och den låg kvar ändå!


Det kan man kalla ormlycka (istället för fiskelycka) *hihi*


Sen solen kommit fram, så började det prassla överallt. Här nedan ser ni hur smal "stigen" är. På båda sidorna finns det fullt med ormar. Dock bara snokar...


Se så nära jag lyckades komma ännu en....


Jag blev så nöjd, så nöjd!


Det är verkligen ett fint ställe att besöka, Tägten.


Efter Tägten blev det lite påhälsning hos svärföräldrarna. Och efter det åt vi lite Thai-mat ute, för att sedan styra kosan mot en tatuerare. Jag och min äldsta dotter hade beställt tid för ifyllning av våra tatueringar vi gjorde sist. Men vi kunde inte hålla oss från att göra ytterligare en varsin! Nedan ser ni hur jag själv "ligger under nålen"...


Min nya blev en hyllning till min älskade farmor (som inte lever idag) Hon kallade mig alltid för Pikku Kulta då jag var liten. Och det betyder ungefär "litet guld".

För er som inte vet det, så har jag en finsk pappa och en svensk mamma.


Efter att ha blivit gaddad, styrde jag och Anders kosan upp till Rättvik. Min bonusdotter pluggar på en djurutbildning där och behövde en cykel. Och då vi ändå var där uppe, så stannade vi till vid Långbryggan.


Långbryggan i Rättvik ligger i anslutning till en jättefin camping, och den är absolut värd att besöka för er som semestrar här i Dalarna.


Dock slogs vi av att vattenbeståndet var så lågt...undrar varför?


Precis då vi åkte ut från Rättvik, så kom det en störtskur....


Väl hemma i Borlänge igen, så blev det lite mathandling innan vi äntligen kunde landa i soffan en stund...

Jag avslutar detta inlägg med en så fin bild från Anders fest (lånad av ena bonuspojkens flickvän)


Synd att inte min son samt minsta dotter var med, för då hade jag gjort en förstoring direkt! Men däremot så har jag beställt ett par andra förstoringar på alla våra barn med respektive. Och jag ser verkligen fram emot att de kommer!


Nej nu är det läggdags här på Hagbacken. Imorgon är det enbart förberedelser inför loppisen som gäller!
Ha en skön fortsättningen på veckan, alla!



Kram Linda




Inga kommentarer: