torsdag 16 april 2015

Köket och tips för bättre sömn


Halloj!
Idag bjuder jag er på några bilder ifrån köket. En hemtrevnad pryder bordet tillsammans med en terrin och lite frukt (just nu).


Annars ser det väl ut som vanligt, tråkigt nog...


På hyllan i köket ändras det dock om emellanåt, och just nu står -bland annat- några av mina finaste kannor där på rad.


Och jag är så nöjd med golvet! Så skönt med en blankare yta. Mycket lättare att hålla rent, då man bara kan torka av det.


Hörrni. Vi hade ju planeringsdagar på jobbet måndag och tisdag. Och en av dagarna så hade våran psykolog en "föreläsning" om sömn (vilket var väldigt uppskattat bland oss i personalen). Jag tänkte dela med mig lite av några punkter som säkert många redan känner till, men som man kan behöva påminnas om emellanåt (i a f kände JAG så). Då kör vi. 

För att få bättre sömn bör du:

* Alltid gå upp samma tid, oavsett om du är ledig eller jobbar
* Bara sova i sängen. Det enda som utöver det är acceptabelt -är att ha sex. Inga mobiler. Ingen TV eller annat ska förekomma i sängen, då den enbart ska förknippas med sömn.
* Gå upp en stund om du inte har somnat inom 20 minuter.
* Undvika att planera eller fundera i sängen. Det är inte bra att ligga och oroa sig där (lättare sagt än gjort för de flesta, kan jag tänka mig)
* Undvika tupplurar, då de gör att du får minskat sömnbehov till natten
* Lägga dig sömnig, men inte före den tid du har bestämt dig för att sova. Ju mer vakentid i sängen, desto sämre sömn


Ja, det var det det. Nu är det ju svårt för oss nattarbetare att följa dessa punkter då, tyvärr. Och det är väl förmodligen därför vi har sömnstörningar. Men man kan ju tänka på- och följa de punkter som går att följas. Exempelvis att undvika att ligga i sängen och hålla på med mobilen...


Nåväl. Nu är det i alla fall natt, och många av er sover...själv har jag ca sex timmar kvar på jobbet (i skrivande stund) Vi ses snart igen!




Kram Linda





Inga kommentarer: