tisdag 28 juni 2011

Lilla trädgårdsskolan

Idag har jag tagit mig för att göra en sak, som jag tänkt på ett tag...fota de flesta (inte alla) blommor i trädgården. Jag kommer att numrera dem, och skriva ner namnen på de JAG kan...men blir jätte, jätte-tacksam för eran hjälp om ni ser någon blomma ni känner igen ;) På så vis kanske inte bara JAG lär mig, utan även några läsare (om någon mer än JAG är intresserad)

Små sittgrupper ute i trädgården är mysigt, men den bästa platsen är ändå så hammocken....Dock inte NU, för nu klipper Anders gräset och då är det skönast för öronen att sitta inne ;) Till höger om sittgruppen ovan en nyplanterad ros, som jag hoppas tar sig??

Vi köpte jordgubbs- och smultronplantor tidigare i år, och nu är det dags att skörda FÖRSTA jordgubben= underbar känsla :))

Äppelträd har vi hela tre stycken, jag som haft två hus innan...men aldrig något äppelträd. Men NU, NU..... :)

Hallonhäck är ett måste för MIG....klippte ur den tidigare och nu växer den så det knakar :)

Vår ena rabatt här hemma med hundra olika sorters färger...gör troligtvis om den till nästa år om jag känner mig själv rätt? Men de stora blommorna i mörkt rosa är i a f PIONER (det vet jag)

Nu kör vi då med numreringen, först ut är:

No 1: Akleja

No 2: Eternell

No 3: Malva

No 4: ???

No 5: Näva

No 6: Brandlilja (överblommad)

No 7: Luktärt

No 8: Någon sorts blåklocka ???

No 9: Lavendel (DET vet jag!)

No 10: ??

No 11: Smörboll

No 12: Praktbetonika

No 13: Praktlysing

No 14: Vallmo

No 15: Astilbe (som snart ska blomma)

No 16: Gul lilja?? (som snart blommar)

No 17: Liten blåklocka ????

No 18: Penseé (som övervintrat efter förra ägarna i rabatten)

No 19: Lupin (som jag fått av denna goa tjej, och som redan blommar i 2 färger)

Japp, det var DET :) Vissa blommor ser ut att ha det riktigt visset runt omkring sig och det stämmer, för ena rabatten här hemma har tyvärr blivit hårt angripen av någon ohyra :(( Så blommorna är helt förstörda/uppätna. Sen har jag flyttat vissa blommor, så då ser de lite ledsna ut för DET nu i början ;)

Vore väldigt tacksam för eran hjälp med de blommor jag inte kan (om NI kan, vill säga) Finns att nås på mailen: sommar_o_solsken@hotmail.com, för er som inte bloggar ;)

Avslutar med en bild på Lillen (som det nog blir i namnväg...) som fått ett favoritställe att ligga på :)

Dags att ta itu med allt som ska göras!

Har glömt att nämna det för er läsare som inte bor här i Borlänge, eller runtomkring. Men just nu pågår årets stora festival här i Borlänge, nämligen Peace & Love. Det är feststämning och folk i mängder i hela staden :) Jag hoppar dock över i år, då jag ska jobba. Mer om festivalen och alla band, kan ni läsa HÄR.....


Ps. Titta gärna in på min goa bonusdotters blogg och lämna en kommentar, då blir hon JÄTTEGLAD! http://malin-minvarld.blogspot.com/



1 kommentar:

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt med alla blommor. Några kan jag nog bidra med
nr 3 är Malva precis som du skriver
nr 5 ser mer ut som någon näva än malva om man tittar på bladen
nr 6 har den sett ut som den som jag visar på min blogg så är det en brandlilja
nr 7 ser ut som luktärt
nr 8 tror jag också är en sorts blåklocka men vilken sort vet jag inte
nr 13 lysimachia eller praktlysning

Känner till någon till, men måste gå igenom hjärnkontoret lite så får vi se om det kommer fram

Ha en fortsatt bra vecka!
kram Ullis