lördag 7 september 2013

En vacker sensommardag -med lika fint avslut....


Idag tog jag och Anders med oss kameran -för en tur ut i skogen.


Först tog vi bilen till ett välkänt ställe där det skulle finnas gott om huggormar (som folk nyligen sett och fotat).


Vi letade och letade. Men så klart inte en endaste huggorm att fotografera (vilket jag verkligen hade hoppats på att jag skulle få göra)


En död kopparödla var det närmaste en orm vi kom.


Efter idoget letande gav vi upp för att istället gå lite i skogen. Otroligt att Anders fick med mig in en bit i skogen, trots att jag är så EXTREMT rädd för björnar.


Vi kom -efter en bit- fram till en tjärn.


Solen stekte och vi kunde inte ha haft det mysigare!


Vid tjärnen hittade vi en håv.


Och Anders lyckades även få fångst -om än en mycket liten en *blink*


Det var ett tacksamt ställe att fotografera på.


Sverige är verkligen vackert! Det är lätt att glömma ibland då man ofta blir hemmablind.


Ett hemmagjort metspö hittade vi också vid tjärnen.


Det är härligt att ha skog och vatten så nära inpå, samtidigt som vi bor så pass centralt i Borlänge. Borlänge -staden som bara växer och växer...


Trollsländorna lekte och dansade fram i den ljumma vinden vid vattnet.


En liten grillplats fanns där också.....


Och vi hittade även lite lingon....


Men den enda svampen vi såg var denna OÄTLIGA....


En hur mysig dag som helst! Efter det åkte vi och handlade samt uträttade lite ärenden, för att sedan sova middag någon timme (då vi sovit dåligt natten innan)

Senare på kvällen tog vi en promenad bort till Älvkanten. Och på vägen dit hittade vi en "kompis", som jag naturligtvis måste stanna och fotografera.


Här går vi på bron alldeles nedanför våran gata, och man kan se scenen lysa upp längre fram. Det var nämligen dags för Festival Salute här i Borlänge -för 19:onde året i rad.


Det är en gratis "festival" som alltid anordnas denna tid på året. Tack vare BSM (Borlänge Skolors Musikkår) och diverse andra sponsorer har en scen byggts längs älvkanten, där de uppträder med levande orkester och drillflickor (förklarar för er som inte är Borlängebor)


En mycket välbesökt och populär tillställning (publikrekord i år igen visade det sig, ca 10 000 pers enligt dt.se).


Här spelade de Michael Jacksons "Heal the world", och då uppmanades hela publiken att lysa med sina mobiler...


Sen kom då det som nog de flesta väntade som mest på. Ett fantastiskt och mycket påkostat fyrverkeri.


Så oerhört mäktigt då de skjuter upp dem i luften i takt till den levande musiken.


Här ser ni var vi befann oss på ett ungefär. Längst ut mot det höga gräset invid älvkanten. Alldeles bakom träden har ni älven...

Vi hade min 16-åriga dotter med oss, och vi satt i grässluttningen -eller Anders låg ner med huvudet i mitt knä...det var så mysigt!


Hela himlen lystes upp av alla fyrverkerier, och jag kan lova att både jag och Anders fällde ett par tårar....


Min minsta dotter var också där med en kompis, men de satt en liten bit bort för sig själva.


En romantisk kväll som man bär med sig- och lever på länge....


Och ja - i f a ni undrar så ÄR det väldigt nära elledningen de avfyrar det hela. Men då det är hög säkerhet, så ska det tydligen vara grönt och OK (?)


Hoppas ni fortfarande är vakna (efter alla dessa bilder) och att ni också haft en riktigt skön lördag!

Kram!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart...Blir rörd & berörd/Kram Annmi

Anonym sa...

Vi var också där igårkväll, otroligt maffigt och snyggt fyrverkeri. Det var helt fantastiskt! :)