lördag 15 juni 2013

Loppisfynd, snokjakt och sorg...


Hej och hå! Idag startade vi morgonen med att åka på loppis! Därifrån fick jag bl a med mig en helt intakt spinnrock hem...


För 40:- kunde jag faktiskt inte låta bli...Men VAR jag ska ställa den är en bra fråga...Jag får fundera lite på det. Och ni kan väl bortse från alla sladdar och annat jox ovan på bilden, för idag ser det ut som att en bomb har slagit ner här hemma....


Sen begav vi oss ut på "snokjakt", jag och Anders i Tägten/Bysjön (ni Borlängebor vet var det ligger)


Då min lillebror tidigare var där och fiskade såg han inte mindre än 15-16 snokar (!) Och eftersom jag ÄLSKAR djur, ville jag också dit och titta läs LETA...Men solen gömde sig en del bakom molnen, så säkert p g a DET såg vi bara 2 stycken :( Och inte hann jag knäppa kort på dem heller :( Men de var riktigt stora vill jag lova! 1-1.5 meter...


På andra sidan älven här har min mamma sitt barndomshem, och där bor min morbror med fru idag (mina kusiner är utflugna allihopa) Sen flyttade min mormor till en liten röd stuga vid älvkanten bredvid denna timmerterminal, så här har jag varit mycket i mina dagar! Mormor flyttade till denna lilla stuga då hon blev änka, efter att min morfar tragiskt gått bort i en olycka. Mormor berättade hur som helst alltid så spännande historier om bl a rävar som bodde här ovan mellan timren....


Här kommer Bysjöns vatten, och mynnar sen ut i älven genom denna kanal...


Underbart ställe att gå på!


Och så en bild ovan på mormors lilla röda stuga som nu är helt invuxen i grönskan...TYVÄRR...Hon hyrde den från terminalen, men sen fick hon efter några år lov att flytta då den inte skulle vara i bruk mer :( På baksidan hade hon en brygga vid älvkanten, det var verkligen ett fantastiskt ställe! Min dröm är också att bo vid någon form av vatten...

Nåväl!

Jag kommer inte ihåg om jag visat bilder och/eller berättat för er om våran fågelholk bredvid trappen (eller om jag bara visat och skrivit om det på facebook)? I år byggde i a f en familj blåmesar bo där och fick även ungar :) Vi njöt av att höra deras kvittrande och att se på då mamma och pappa fågel åkte skytteltrafik fram och tillbaka för att mata de små. Igår såg jag då äntligen små duniga huvuden kika ut genom hålet, så jag förstod att det snart var dags för deras första flygtur. Men idag då vi kommer hem, så hittar vi -inte bara en, utan två- små dunbollar döda på gräsmattan! :(


Så tragiskt!! J-kla katter! Och som om inte det vore nog, så hade de även tagit en näbbmus (som vi hittade) och på e m tog de även en björktrastunge! Nu gapar holken tom, och inga små fåglar kvittrar mer :(

Vi förstod ju att det fanns en risk att katterna lätt skulle kunna komma åt dem, så fort de skulle lära sig att flyga. Men jag hoppades ändå på att de skulle klara sig undan våra rovdjur, men inte :( Ja, ja jag vet att det är naturens gång, men det känns så sorgligt ändå! :(

Nej! Nu har jag inte tid att sitta här mer! Anders står vid spisen så maten är snart klar, och sen ska vi iväg på kalas. Ingen mindre än "Fruns" sambo Rauno fyller år idag. Hipp hipp hurra!

Nästa gång lovar jag att det ska bli lite mer inredning ;)



1 kommentar:

Livingroom sa...

Så vackert ställe. Härligt skulle det vara att få bo vid vatten... Usch vad tråkigt med småfåglarna men du har så rätt- det är naturens gång..!