måndag 3 mars 2014

Den virkade mattan


Nu är mattan klar, så här kommer ett par kvällsbilder tagna med blixt (eftersom jag inte kunde invänta dagsljuset imorgon...*haha*)! Två kvällar tog det att virka klart den, och det var jättekul!


95 cm i diameter blev den. Det är min första ("ordentliga") matta som jag gör, så för att vara amatör- är jag nöjd med slutresultatet!


Det knepiga var då sista "garnrullen" hade MYCKET tunnare trikågarn än de andra jag först virkade med. Men i butiken sa de att detta garn aldrig är likadant från nystan till nystan. Trots att det står WHITE som färgangivelse, så skiljer det där också. Allt emellan naturvit till kritvit...

Men jag gillar ju då det ser lite slarvigt och hemmagjort/operfekt ut!

Jag köpte mitt garn på panduro (bild nedan lånad från panduro.se), och det är väldigt lätt att arbeta med, då det är lite elastiskt. 59:- för ett nystan på 60 meter, och mattan slutade nog på en totalkostnad av ca 350-400:- i material. Under bilden har ni en beskrivning av garnet, som jag lånat från panduros hemsida.


Trikågarn "Zpagetti", av 92 % bomull och 8 % elastan. Passar bra för att göra större projekt till heminredning såsom korgar, mattor, dynor, lampor m.m. Färgnyans, bredd och tjocklek varierar då det är en restprodukt från textilindustrin. Detta gör att varje nystan blir unikt! Handtvätt. Virknål 10-12 mm. Längd ca 60 meter. Bilden på detta garn är bara ett exempel, vill du veta exakt hur garnet ser ut är det bäst att handla i butik.
Vit

Kan JAG, så kan ALLA -kom ihåg det.....


Nu vill min minsta dotter ha en ROSA rund matta till sitt rum, så vi får se om det blir en till....

Beskrivningen till mattan hittade jag HÄR.



Kram Linda



3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också virkat mattor men kommit billigt undan genom att klippa gamla t-shirts till remsor. Rensat i skåpen och köpt på loppis, beroende vilken färgskala jag sökt. Tack för all inspiration!
Mvh. Tuula

Signes sammensurium sa...

Den ble lekker! Trodde du hadde hekla på en annen måte på slutten, ble bare en fin effekt!
god bedring med kneeet ditt, vet litt om hva det handler om.....
Ha en fin dag!
Klem fra Signe.

Anonym sa...

Åh vilken fin matta. Letar på nätet efter en rund matta men hittar ingen som passar varken min stil eller plånbok.
Har du virkat kanten annorlunda eller är det bara som det ser ut på bilden? Blev ju jättesugen att testa att göra en :-)
Mvh Eva-Lena