onsdag 25 juni 2014

Riddarsporre, sovrum & katterna


Hallåj!
Här kommer några bilder från sovrummet vårat, som ligger nere i källaren. Ser ni den fina skärmväggen? Bakom den finns ett avlopp och värmeskåp. Och det är SÅ skönt att kunna dölja det med denna fina skärmvägg!


Mina riddarsporrar som jag planterade förra året blommar nu för fullt, så underbart vackra!


Den fina skärmväggen köpte jag för flera år sedan i en av mina favoritbutiker, ni hittar den HÄR.


Den gamla babykorgen har nallarna fått lämna för att ge plats åt våra små pälsklingar...


Här ser ni hur det blev efter den nya möbleringen. Jag tog bara en hastig bild efter att jag hade gått upp. Med obäddad säng, och med kläder som hänger framme. Jag vet inte om jag ska sätta upp något på väggen rakt fram eller om jag ska låta den vara kal? Ska fundera lite...Rummet blev betydligt större med denna möblering i alla fall, och det är skönt!

Här nedan var jag tvungen att fota de små grynen en natt då de sov tillsammans i babykorgen. Dessa två är ju så olika i sina personligheter så det är inte sant. Den trefärgade (Klara) verkar vara den som bestämmer. Hon är även den som är riktigt kelig. Dock oftast på hennes villkor. Men henne skulle vi kunna bära upp och ner och hon myser ändå. Hon är dock självständig, och kan vara ute flera timmar åt gången. Den svart-vita ("min" katt Klara), hon är inte det minsta kelig. Men hon är ständigt i min närhet. Hon är sällan ute mer än fem minuter åt gången, och då bara på gården. Hon älskar att ligga i alla fönster och titta ut (samt följa efter mig). 

Hennes liv går ut på att tigga mat (trots att det alltid finns både mjukt och hårt framme) Hon jamar och tigger och fjäskar genom att stryka sig mot mig. Och då visar jag henne med fingret att det finns mat. Det besvarar hon genom att äta upp det med en förhoppning om att det ska komma något godare fram. Hon är så j-kla smart. Hon jamar och ger sig -sällan- innan jag plockat fram skinka/rått ägg/tonfisk eller något annat gott som finns i kylskåpet. Men det hon MEST hoppas på -är räkor. 

Det får räkor som lördagsgodis på lördagar. Jag vet att det kan vara skadligt för katter i för stora mängder, så de får dela på en liten tallrik med räkor som jag noggrant sköljt i vatten (så de inte ska få för mycket salt i sig) Men -hon är tyvärr inte så smart att hon fattar att det bara är LÖRDAGAR de får räkorna på *haha* Men vem har sagt att man inte ska leva på hoppet? *blink*

Hur som helst så har dessa två alltid varit oskiljaktiga. Vi tänkte bara skaffa en katt från början (den svart-vita) men fick då höra att dessa två alltid lekte så bra tillsammans och sov tätt intill varandra som kattungar. Och det har hållit i sig. Fram tills nu (de är ca 2 ½ år) Klara (den trefärgade) har börjat fräsa åt syrran emellanåt. Dels då de ska dela tallriken med räkor på lördagar, som de alltid gjort utan problem. Och så i natt...Då hon hoppade upp i babykorgen och hittade syrran där -så fräste hon åt henne? Men sen lade hon sig bredvid i alla fall. Jag reagerade direkt och frågade vad hon höll på med (med bestämd ton), men hon bara tittade på mig -såklart- som om jag vore dum i huvudet. Är det någon av er som har en förklaring till varför hon har börjat så helt plötsligt? De är ju sams till 95% annars...Tacksam för svar, då detta oroar mig lite...


Jag avslutar detta inlägg med en bild som jag visat tidigare, kommer ni ihåg den? Det är en lånad bild från hemnet och det är på källarrummet som vi nu sover i (då förra ägarna bodde här)


Det är alltså ett PANNRUM vi sover i, och dörren ni ser till vänster leder in i tvättstugan....

Lite skillnad, va?
Over and out med dagens svammel.


Kram Linda




2 kommentarer:

Carina sa...

Gud jag älskar ert hem Linda :) Du är så himla inspirerande & får till det där lilla extra som gör så himla mycket <3
Kramar Carina
kattarsel@live.se

Carina sa...

Gud jag älskar ert hem Linda :) Du är så himla inspirerande & får till det där lilla extra som gör så himla mycket <3
Kramar Carina
kattarsel@live.se