onsdag 12 augusti 2015

Fynd från soptippen & massor av bonusbilder från mitt dockskåp


Hej på er!
Idag har jag haft en riktigt bra dag, nu mår jag så mycket bättre! Tandvärk har jag fortfarande, men den är bättre än för en vecka sedan -plus att värktabletterna dämpar smärtan. Så idag har jag och Anders pysslat, rensat hans garderober och lådor. Bäddat rent i sängen. Gjort ren ena toaletten. Promenerat o s v...

Men. Idag ska ni få se vad jag fyndade på tippen häromdagen. Man får ju inte ta saker därifrån. MEN. Man får fråga folk som är där om de kan tänka sig att ge bort deras "skräp" istället för att kasta det. Och sagt och gjort. Denna gamla låda blev då min.


Låda eller hylla. Jag vet inte vad det är, men fin är den i vilket fall.


Jag fyllde den med mina gamla apoteksflaskor, samt lite annat smått och gott.


Jag tror det är juteväv som handtag på vardera sida?


Jag undrar vad den har använts till- en gång i tiden?....


Den får stå på mitt klaffbord (som jag tidigare fyndade för en femtiolapp) framför ena fönstret i matrummet. Och den ska INTE målas.


NU kommer lite bonusbilder från mitt älskade dockskåp. Jag vet inte hur det uppstod, men plötsligt idag (tisdag) så började en bild från mitt dockskåp att cirkulera på facebook. Den delades i två eller tre olika grupper och massvis av gulliga människor har skrivit så mycket fint om mitt dockskåp. En länk följde med till min blogg, och jag ser på besöksräknaren att bloggen har haft ovanligt många besökare under dagen.

Hur som helst, så ville många se mer...så jag tog lite nya bilder här på kvällskvisten. Det som är så synd, är att jag måste använda blixt (pga mörkret i sovrummet med två små källarfönster). Det innebär att skuggor blir med, och att bilderna ser kalla ut p g a ljuset från blixten. Bilderna är i mina ögon -inte fina..Men så är det.

Här kommer nu en drös bilder, för er som vill se.


Det har varit mycket pyssel med detta dockskåp, och jag som har lite feta fingrar har ibland fått svära både en och två gånger. Jag har luskammat alla webbutiker som säljer miniatyrer för att få till det som JAG vill ha det. Jag har valt allting med omsorg, och allt är handplockat av mig själv...jag har bara köpt möbler och inredning som jag själv skulle kunna tänka mig att ha.


Titta BH:n och trosorna ovan- så små...och så söta!
För er som inte vet det- så har jag alltid älskat miniatyrer och dockor. Mitt favoritprogram som liten var Ballongen spricker (klicka på namnet så kommer du till You Tube där du kan se en del av det) Det handlar om ett dockskåp, som en kvinna först leker med...sen börjar dockorna leva på natten...Åååå vad jag älskade det programmet som fyraåring (1978)


Kuddarna ovan i soffan har jag limmat ihop, och det var sannerligen pilligt!


Många av möblerna har jag målat vita. Jag läste också bland kommentarerna på facebook att någon saknade färg i dockskåpet...men det är just det jag INTE vill ha. Jag ville att MITT dockskåp skulle gå i vitt, så mycket som möjligt. Och jag tycker jag har lyckats ganska bra? *hihi* Men det där är ju upp till var och en vad man själv föredrar.


El har jag inte dragit in till dockskåpet. Dockskåpsinredningen och pysslandet har stått stilla bra länge nu. Sen finns det visserligen inte så mycket plats över för mer möbler och saker heller...


Den fina kaminspegeln -ovan- köpte Frun åt mig på en loppis. Både hon och mina väninna K har bidragit med små saker emellanåt, då de hittat på loppisar. Så gulligt av dem!


Självklart ville jag ha en docka med VITA kläder, och till slut hittade jag en. Hon bor där själv med sin lilla bebis och sina djur.


Bebisen har ett lekrum, men än så länge är den för liten för att kunna leka...


Bebisen sover så gott i vaggan intill mammans säng...och till mammans säng har jag såklart virkat en filt...


I matrummet finns det fyra korgstolar (jag älskar ju vita korgstolar), och där stundar det lite kalas. Det pyttelilla paketet är så sött, jag har slagit in egna paket också -men dock inte detta.


Vimpeln ovan har jag också fixat...bara att klippa till och vika över en sytråd med lite lim emellan.


Provdockan var från början vinröd, och den stötte bort den vita färgen flera gånger...så jag tror jag målade den upp mot 10 gånger med vit färg. Halsbanden på provdockan har jag också gjort. Likadant med gardinerna...bara vanlig spets som jag klippt av och limmat upp. Enkelt och snabbt- det är min melodi det!


Och så får ni återigen se dockskåpet i sin helhet. Klicka på bilden två gånger i en dator så förstoras den.


Nedan en gammal bild på dockskåpet -fotad utan blixt.


Dockskåpet har jag köpt på systerlycklig.se för många år sedan, tyvärr verkar det dock inte finnas kvar där i sortimentet...Dockskåpet heter i alla fall VICTORIA (för den som vill googla) HÄR hittade jag dock ett liknande...


Bilden ovan lånad från nätet.

Dockskåpet går -som ni ser- att stänga helt.
En annan gång kanske ni får se mer av det.

Jag har ju sparat alla mina barbiedockor sen jag var liten (jag älskade att leka med sådana också), samt mina flickors...och mina döttrar har nog upp emot 100 stycken. Själv hade jag bara ett fåtal, så jag tror att jag tog igen det via mina döttrar sen. Men hur som helst så gjorde min pappa ett barbiehus till mina flickor, och då barnen har börjat flytta hemifrån (och det blir tomma rum) så ska jag inreda barbiehuset -DOCK I FÄRG- och sätta plexiglas framför. Och den dagen då det blivit barnbarn så ska de KANSKE få titta och känna på dockorna bakom glaset -under min uppsikt..*blink*


Nu ska jag och Anders snart krypa ner i den renbäddade sängen.


I bunkern som jag kallar det (vi har sovrummet i ett gammalt pannrum -nere i källaren- för er som inte visste det)


Jag vet inte om jag har visat er hyllan ovan någon gång? Den står i alla fall i sovrummet, fylld med mina finaste inredningsböcker och bebisbilder på alla våra sex barn (Anders tre, och mina tre..).



Kram på er, och tack för eran titt här inne!//Linda






1 kommentar:

Carina sa...

Ååå....ljuvligt allting, både dockskåpet & ditt/ert hem...ifall du inte vill att jag flyttar hem till dig så kan jag ju alltid förminska mig o flytta in i dockskåpet :)
Otroligt fint! <3
Skönt att du mår lite bättre nu :) <3
Kramar Carina / Hjo
kattarsel@live.se