torsdag 12 januari 2012

ÄNTLIGEN fick mamma tummen ur!

Igår kväll var jag och min bror bjudna på mat hemma hos mamma och pappa. Samtidigt skulle vi dela upp lite gamla släktfotografier mig och lillebror emellan. Jag har länge tjatat på mamma om detta, men det har hela tiden glömts av :/ Här nedan har ni min älskade mormor (som lever än idag, hon är snart 82 år)

Här har ni min mycket saknade morfar. Han överlevde som ung både blindtarmsinflammation och lunginflammation samtidigt, för att sen tragiskt förolyckas i en ringa ålder av 47 år. Han jobbade som förman på en timmer-terminal (Tägten i Borlänge), och blev olyckligt klämd mellan en stort järnrör och en hög timmerbil....Jag var själv bara drygt 4 månader då...:( Och min mamma var 19 år då hon miste sin pappa.

Jag har alltid saknat en morfar/farfar (då min farfar lämnade min farmor då min pappa var liten) Och till min stora lycka kom vi över en filmsekvens från då morfar var riktigt ung (ca 18-20 år), och han medverkar i en femkamp på en idrottsplan här i stan :) Inget ljud finns (då filmen är från ca sent 1940-tal)..Men bara att få se honom!!!! :) Älskade morfar som jag hört så mycket gott om....

Här nedan ser ni kvällens syssla! Självklart ska jag måla alla ramar V I T A och sätta upp ett collage på väggen :)

Här nedan har ni min gammelmormors bror, som utvandrade till Amerika. Så vi har släkt där ;)

Här nedan ser ni min morfars farmor....

Jag ska även blanda in lite nyare bilder...Nedan längst upp från vänster ser ni min mamma, bredvid min farmor (som också dog alldeles för tidigt p g a sjukdom) Sen är det en jättefin bild på min pappa samt en bild på mig och lillebror :)

Jag visar bilder sen då collaget är färdigt och sitter på väggen :)

NU ska jag ta mig ett bad och sen bege mig ut på lite ärenden...Igår då jag fyllde upp badkaret -och sen kom tillbaka för att stänga av- var vattnet B R U N T . Det visade sig vara en vattenläcka på gatan ovanför :/ Många timmar var vattnet brunt, och jag har nog aldrig varit så törstig på vatten som just då ;)

Idag på förmiddagen har jag agerat "assisterande barnmorska" på telefon åt Hanna som fått långhåriga kattungar! Nu börjar operation övertalning åter igen på Anders....VILL JU SÅ GÄRNA HA EN KATT! Själv har jag haft djur runt mig genom hela uppväxten, och jag vill ju att även mina barn ska kunna ha det! Fortsättning följer.....

Ps. Mina brorsbarn var också med igår då vi skulle dela korten och de hade så roligt åt mig och brorsan! Vi skojbråkar ju alltid, och varje kort som JAG ville ha skulle såklart HAN ha bara för att jävlas! Sen har mamma ett gammalt skåp som jag länge velat ha. Det kom också upp på tal, och självklart så ville då brorsan också ha just det skåpet! Då brorsan skulle till att skjutsa hem mig viskar den äldsta dottern på 7 år leende till våran mamma (hennes farmor)
-De bråkar!
-Ja, precis som du brukar göra med DIN syster fick hon till svar av mamma då ;)


1 kommentar:

Tinas bo sa...

Vad underbart med gamla familjefoton!!
Har oxå en del!
Jag saknar oxå min morfar sååååååå otroligt!!
han dog när jag var 14, och jag saknar honom såååå.
Han var min stora idol, min kung, min hjälte!!
Såå synd att han dog så tidigt, hade velat haft honom hos mig för alltid...

kanske har du tur med skåpet iallafall! :)

Kraaam Tina