onsdag 1 juli 2015

Skön sommardag & tips på kaka


Hallå på er i sommarvärmen!
Ååå vad jag njuter...så länge jag har vatten bredvid i form av en pool, en sjö e t c, så vill jag bara stoppa tiden. Min yngsta dotter är just nu på Gotland (sen i lördags), och det är så tomt. Ingen som gnäller eller trotsar *haha* Skämt å sido, jag saknar henne så! Sonen har LAN:at hos en kompis i ett par dygn, så han kom hem idag i alla fall. Han har jobbat på Anders jobb i några månader, men nu är det lugnt över sommaren (sen midsommar)...det är på gott och ont. OGILLA på att han då gärna blir sittandes vid datorn...men GILLA på att jag slipper stressa över att se till att han har matlåda med sig varje dag...(ja, det är mitt eget fel- då JAG frivilligt har skämt bort honom) Äldsta dottern på 18 år har jobbat lite till och från hittills i sommar..men fr o m nästa vecka ska hon jobba tills skolterminen börjar igen (hon är på sin pappas jobb -Clas Ohlson i Insjön).

Och då jag nu känner mig frisk (tack och lov), så har vi varit runt på lite loppisturer idag. Sen blev det poolen resten av eftermiddagen.


Skönt att få rå om henne på tu man hand emellanåt! Till middag idag blev det LASAGNETTE, och så gjorde jag en kladdkaka på vit choklad till efterrätt.


Det var första gången jag gjorde kakan, och själv tyckte jag den var helt OK (men jag har ätit godare) Brorsan och hans flickor dök också upp, och han hade aldrig ätit godare kaka sa han. Likadant med sonen. Vill ni testa- så lägger jag ut receptet längre ner i inlägget.

I vilket fall som helst, så hade jag och Anders planerat att ta en kvällspromenad efter att han varit ute i ett ärende. Men så kom han hem OPLANERAT med största smågodispåsen EVER!! Vad tror ni hände med promenaden? Mmm, nu ligger vi utslagna i soffan istället...värmen tär ju lite på en, så jag får skylla på den *blink*


Bilderna som följer är tagna med både mobil och kamera...vi åt ute i pergolan, och ni kan se min 18-åriga dotter ovan.


Och så 20-åriga sonen...han var på Bråvalla i helgen och kom hem med blåsor under fötterna. INTE BRA DÅ MAN ÄR DIABETIKER! Dessutom hade han ett enormt soleksem på ena benet. Och eftersom han är diabetiker så blev vi -läs jag- oroliga (innan vi visste vad det var) Så han fick åka in och visa upp det på vårdcentralen. Men allt var "lugnt". För er som inte vet det- så har diabetiker svårläkta fötter, då deras blodcirkulation är inte så bra i fötterna. Jag har sett många skräckexempel på det inom vården, så jag är lite orolig inför framtiden...men nog om det NU.


Bilderna är inte i kronologisk ordning, då vi självklart åt maten INNAN efterrätten..*haha*


Jag smygfotade brorsan från pergolan...min ena brorsdotter blev också med.


Ja tänk om man hade den här kroppen ovan? Och ändå vägrade hon att vara med på bild -dottern. På bilden ovan så kan ni skymta ett par bilar också. Trots att vi har två "parkeringar" ut mot gatan, så väljer barnen att åka in och parkera på gården. Vi har nämligen en liten rondell -till vänster utanför bild- där man kan åka runt med bilen. Sonen har dessutom två bilar, så den röda Audin på bilden är till salu. Vad jag tycker om bilar? De är suveräna att ha, men att ha "gården full" av dem -är det en stor tumme ner på.

Titta på tokfian här nedan då:


Ser ni henne uppe i plommonträdet? Denna katt är så enormt smart, mycket smartare än de andra två. Det är även denna katt som är så mammig men feg. Tror ni hon var sugen på ett dopp? *hihi*

Fy vad trött jag blev nu...Anders sitter och grejar med mitt hår -vilket är det skönaste som finns. Jag vill bara lägga mig i soffan och sova...men jag har ett helt kök fullt av disk, plus att jag måste vattna ute i trädgården. Och EGENTLIGEN borde jag byta lakan och göra rent toaletten också...men orka!! Jag har i a f bytt i soffan och satt på ren soffklädsel. Resten får bli en annan dag.

Här kommer hur som helst receptet på kakan:



Kladdkaka på vit choklad

Ingredienser:

100 g margarin eller smör
100 g vit choklad, hackad
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 lime
2,5 dl mjöl

smör och kokosflingor till formen


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form med kokosflingor alternativt ströbröd (jag tog kokosflingor). Hacka chokladen. Riv skalet från limen. Smält smöret och ta från värmen. Rör ner den hackade chokladen och rör om tills den har smält. Blanda ner strösocker, vaniljsocker och sedan äggen ett i taget. Tillsätt limeskalet och saft från en halv lime.

Blanda till sist ner vetemjölet. Grädda i 13-18 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den.

(Sen serverade jag kakan med glass till, plus att jag garnerade den med jordgubbar).




Nu väntar köket....*suck*



Kram Linda






Inga kommentarer: