söndag 3 juni 2012

Trädgårdsrapport 3 Juni 2012

 

Kallaste Junidagarna på 84 år sägs det, ja det undrar jag inte nå på....Här får ni i a f en färsk trädgårdsrapport ifrån Hagbacken :) Mina uteblommor verkar ha klarat sig än så länge *peppar, peppar* då de ju varit ute även nattetid. Och även rabarbern växer då och frodas trots "kylan...

 

Vårat lilla trädgårdsland bestående av jordgubbar, smultron och massor av gräslök. På den högra övre bilden kan ni förutom utemöblerna som måste målas och gräsmattan som måste klippas se rabatten med kirskålen skymta...

 

Här är den då ovan! Fick till och med beröm från en granne, som uppenbarligen såg skillnaden. Eller med andra ord så nu syntes det väl att det var en RABATT ;) Inte för att hon uttryckte sig så då, hon var lite mer finkänslig om vi säger så ;) Men tro på FAN då om inte kirskålen hittat ut i a f. Och det trots sopsäckar och massvis av täckbark. På den övre högra bilden kan ni se att den skjuter upp strax innanför stenkanten. :@ Grr...nu blir det någon form av medel på också! Ska allt prata med blomexperterna ;) Sen blir ju rabatten tyvärr så gles mellan plantorna eftersom jag måste kväva all kirskål, men hellre det än som det såg ut innan, d v s mer ogräs än perenner...Denna rabatt verkar vara riktigt otursdrabbad annars, för flera perenner drabbas även av larver som mumsar i sig planta efter planta! Någon som har något experttips? Emottages i s f tacksamt :)

 

Annars har ju vi då turen att inte bara få ha en egen liten vändplan på tomten, utan även en STOR gräsplan/fotbollsplan som vi tillsammans med grannarna hyr av kommunen. Jätteskönt för barnen att ha stor yta att spela och leka på. På vänstra bilden ovan kan ni se en del av vändplanen, och bortanför det har vi det jag kallar för "skogen". Några meter in där har jag en alldeles egen liljekonvalj-gömma :)

Bilden ovan till höger visar flickornas begravningsplats av våra två råttor läs hamstrar...Där är de begravda långt ner under täcke av jord, löv och sen tunga stenar för säkerhets skull som skydd mot ev hungriga och grävande rävar. Sedan mera jord då uppe på det. Vi planterade jättemycket solrosfrön där och även prästkragar som nu är på väg upp...samt massa ogräs då. Men denna plats får de hålla efter och sköta själva. De tänder ljus där emellanåt och under påsen har de en fin burk där de brukar lägga ner små brev som de skriver till deras hamstrar uppe i hamsterhimlen....

Nu har mina bebisar (katterna) äntligen slocknat. Idag har de varit besvärliga (igen) De går ju helst inte ut om inte JAG är ute. De följer efter MIG vart jag än går. Sover jag, sover de (oftast) Idag har de rivit ner datorn i golvet. De har lekt med min maskara och fått maskara på nosen. De har kräkts på mina nyss omklädda köksstolar m m, så till slut fick jag nog och släppte ut dem själva (!) i tio minuter...och oj vad det var synd om dem då, de stod och jamade och jamade. Så vad gjorde jag då? Joodå, naturligtvis fick de komma in igen så nu ligger de och trycker mot mig i soffan båda två som små bebisar :)

Vi ses nog senare igen! :)


Inga kommentarer: