torsdag 27 november 2014

Kökets adventsljusstake, arbete åt barnen och lite öronproblem


Hallå mitt i natten (nu igen)!
Här kommer bilder på ytterligare en adventsljusstake här hemma. Den är flera år gammal, men fortfarande väldigt omtyckt. Den har fått ta plats på köksbordet.


Trälådorna fyllde jag med vita stenar i år, och så fick den vara utan siffror (trots att jag har några uppsättningar liggandes). Anledningen till att jag valde att fylla den med stenar, kan ni se här nedan....


Mm, det är verkligen som att ha en bebis igen! Ser ni hur han t o m biter i veken på ljusen? Och någon liten kattunge är han inte heller längre, våran "lilla Laban". Han äter mer än de andra två flickorna ihop, och växer så det knakar. Han äter tills maten tar slut helt enkelt, så vi får verkligen hålla koll så det inte blir FÖR mycket.

Annars så fick jag glada besked idag. Sonen har sänkt sitt Hba1c från 8.3 till 7.0. Hba1c är ett slags medelvärde över hur hans blodsockernivå har legat de senaste månaderna (han är ju diabetiker) Jag är övertygad om att sänkningen har att göra med att han jobbade på Anders jobb i drygt fyra veckor. Då fick han röra på sig och äta regelbundet. TYVÄRR har de nu lågsäsong på Anders jobb, så de kan inte erbjuda honom mer jobb för tillfället. Men jag hoppas att han snart hittar något annat!

En annan i familjen som precis har fått sitt först "jobb", är min 13-åring. Hon ska börja dela ut reklam. Och på bilden nedan har hon precis fått sin första leverans.


Det är ju uruselt betalt då, tyvärr. För att dela ut reklam till ca 300 hushåll -som hon tar med sig runt i kärran som ni kan se nedan-, så får hon 370:-. I det ingår då dessutom all sortering och ihopsättning av reklambuntar med ca 15 blad i varje. Betalningen på 370:- är extra hög p g a det är några reklamblad fler (per hög) nu till jul. Hon ska göra det på prov i ett par veckor, och vi får se vad hon tycker efter att ha gått runt första vändan? Än så länge är hon positivt inställd till det och väldigt ambitiös, och det gläder mig. 
*STOLT MAMMA*


Min 17-åring har just nu också fullt upp med hennes lilla "företag" i skolan. Ni kanske minns att jag berättade att de skulle göra egna EKOLOGISKA läppbalsam och sälja? Till helgen ska det vara klart, och då ska de stå på Borlänge marknad och sälja dem och lite hembakat matbröd samt fikabröd. Jag återkommer mer kring det sen.

Nu ska jag googla runt lite innan jag somnar...jag har en längre tid gått med glasögon där bågen har tryckt lite väl mycket bakom ena örat. Men vill man vara fin får man ju lida pin, som det heter...igår då jag kände bakom örat så kom jag inte ända in...och i duschen nyss var det likadant. Jag var tvungen att väcka Anders för att be honom ta kort bakom mitt öra så jag kunde se...och det är som att det bildats brosk (?) där. Först blev jag livrädd, men sen insåg jag ju att det förmodligen är självförvållat då jag haft bågarna (trots att det har gjort ont). Frågan är nu hur jag ska gå vidare? Att vila från glasögonen blir svårt då jag får så torra ögon av linser? Vi får se om jag lär låta en läkare titta på det? ONT gör det hur som helst! Fortsättning följer kanske...


Men hörrni, vi ses nog imorgon igen!//Kram Linda


Ps. Jag bjuder även på några blixtbilder sen vi hade kalas för min bonusdotter -helgen som var (då jag har glömt att visa dem). Hon fyllde 16 år, och det är henne ni ser på bilderna.Tårtorna gjorde hon och Anders själva, och jag bakade resten.







Inga kommentarer: