måndag 16 november 2015

Potpurri av pyssel


Hej!
I detta inlägg har jag samlat en del pyssel som jag har gjort den senaste tiden. Vissa pyssel var det väldigt längesen jag gjorde. Att pyssla är ju -som sagt- en ren terapi för själen. man får samla sig och koncentrera sig på det man håller på med, och lägga alla jobbiga tankar och funderingar åt sidan (så gott det går)

Det mesta pysslandet har jag inspirerats av i diverse pysselgrupper på facebook. Bilderna är av varierande kvalité p g a mörkret som råder. Allt pyssel är på lagomt enkel nivå. Kan JAG, så kan ALLA (törs jag påstå) Hyfsat snabbt går det att göra allt detta också, annars hade jag aldrig gett mig in i det -med tanke på mitt tålamod.

Först ut är då denna krans av garnbollar. Kransen är jag nöjd med, men jag trodde jag skulle slita av mig mitt hår innan jag fick på alla bollarna på ståltråden. Ett tips! Snurra inte ihop garnbollarna för hårt, för då blir det ett rent h-vete att trä igenom en ståltråd.


Allt material hade jag hemma, så det kostade mig ingenting. 



Näst ut en stjärna av en måttstock. Kan det bli enklare? Måttstocken hade vi hemma, och Anders har dessutom flera...så denna kunde han avvara. Bara att forma den som en stjärna, och så är det klart!




Nu till något som var lite trixigare, men är man envis -som jag- så går det. Ett fågelbo som jag har gjort av massor av björkris. Jag har lindat kransar av björkris och lagt uppe på varandra. Lindat och trixat med ståltråd tills jag tyckte att det liknade ett fågelbo. Tittar ni noga på bilderna, så ser ni en hel del ståltråd. Men i det stora hela så är det inget man tänker på...Vad som behövs? Björkris och ståltråd. Ståltråd har jag alltid hemma. Ståltråd och buntband är ett MÅSTE i mitt hem. Det är så användbart till det mesta!

Fågelboet är jag glad i, och jag blev faktiskt nöjd med resultatet.



Näst ut en liten virkad påse av mormorsrutor. Ett spetsband sydde jag på för hand, samt ett snöre att dra ihop den med upptill. Inte alls svårt om man bara kan virka lite grann (som jag) Dock är jag inte så nöjd med resultatet, så nu ligger den inkastad i ett skåp...*ähum*




Och så har även jag då hakat på "trenden"...att armsticka en filt. Man köper ca 7-8 billiga filtar från ex IKEA. Klipper dem i remsor, som man sen syr ihop till en enda jättelång remsa. Sen är det bara att börja armsticka. Googlar man på det, så finns det jättemånga enkla beskrivningar. Videon jag gick efter kan ni se HÄR. Det är egentligen inte riktig stickning, även om jag kallar den för det. Svårighetsgraden? Hmm, alldeles för mycket förhandsarbete innan jag äntligen fick börja armsticka. Lite för krävande för mitt tålamod. Jag är väl hyfsat nöjd med resultatet, men den har nu vikts ihop i ett hörn till katterna....

Många gånger är det nämligen roligare att PYSSLA än att HA DET FRAMME.




Sist ut denna lampa gjord av virkade dukar. Man blåser upp en ballong och täcker den med virkade dukar som man klistrar fast med hjälp av tapetklister. Ett jädrans jobb! Enligt beskrivningen jag följde så skulle det vara så lätt, men pyttsan! Jag fick göra om det flera gånger, och torka den i hundra år (kändes det som), innan jag spräckte ballongen. Dessutom är den ful som stryk (i mina ögon), men den får hänga uppe ett tag få se om jag blir att acceptera den -med tiden- eller inte?


Älskar man att förnya hemmet genom att möblera om och/eller pyssla så tar ju idéerna aldrig slut. På en loppis -för jätte längesen- så köpte jag dessa tapetrullar ovan. En tia styck tror jag att jag gav? Tanken är väl den att jag någon gång ska tapetsera våran lilla hall med dem.

Men för det första, så har jag aldrig tapetserat (jag har bara målat om massor av rum), och för det andra så känns det som ett alldeles för stort projekt för mitt tålamod? I alla fall som läget är nu.

Sen har jag ju långa listor med projekt som jag vill göra någon gång. Och så fort en sak bockats av så har det redan tillkommit flera nya saker. Listan blir bara längre och längre. Visst är det kul. Men ibland kan det vara stressande också. Hjärnan är ständigt på jakt efter nya idéer.

Hoppas detta inlägg har kunnat inspirera någon av er till att prova på något? OM- så googla er fram....Google är det bästa verktyget, där finns alla beskrivningar man behöver.










1 kommentar:

Carina sa...

Du är så himla duktig Linda <3 Jag är sjukt imponerad av dig (som du vet :) )
Det var längesen jag skrev hos dig, förlåt...men jag tittar in varje dag, ibland flera gånger per dag...värsta stalkern :P fast bara i ett gott syfte för du inspirerar mig så otroligt mycket, sen att jag inte ens får hälften gjort av allt fint du gör....det är en annan femma :P
Kramar Carina / Hjo
kattarsel@live.se