torsdag 3 november 2011

Halta Lotta inväntar smärtan....??

Nu är jag hemma igen, och operationen av min Hallux Valgus har gått bra! Dock har jag inte fått tillbaka känseln i foten alls än, trots att det var över 11 timmar sedan jag fick bedövningen....


Jag började dagen med att vara på sjukhuset före avtalad tid (9.30), men fick i a f vänta i 4 timmar innan det var min tur.....fastande och hungrig :( Natten innan bjöd dessutom bara på 1.5 timmes sömn, så humöret var inte direkt på topp, MEN min älskade sambo och bonusdotter satt och stod ut med mig ända fram tills det var dax ändå <3. Väl inne i operationssalen, iklädd sexig (NOT!) operationsrock, och mega-trosor upp till brösten, operationsstrumpor och hela kittet så insåg jag hur utlämnad och sårbar man är i en sådan där situation- OCH HUR MYCKET JAG VILLE HEM IGEN!! En sköterska satte nål i armen på mig och en annan förberedde instrumenten och en tredje tvättade foten, och själv gav jag mig den på att jag skulle ha FULL kontroll HELA vägen (kontrollfreak som jag ibland är)

Stel som en pinne av nervositet (för bl a de sex sprutor med bedövning jag hört talas om OCH att de skulle göra så HIMLA ont) intalade jag mig själv att jag aldrig skulle gå med på att somna....
-Nu somnar du inom en minut säger så narkosläkaren plötsligt. Jag hinner tänka
"-Men VÄNTA! Tror du, ja", men sedan känner jag hur hela hjärnan ger upp, jag bara försvinner...Nästa minne jag har är av att jag vaknar och säger till sköterskan
"-Vad duktiga ni är"...sen försvinner jag in i dimman en stund till ;) Och sprutorna? De fick jag medans jag var nedsövd, så jag behövde varken känna av dem eller höra hur de sågade i foten :))

Nu sitter jag här, illamående och yr med gipsad klumpfot, förhållandevis pigg- men fortfarande ingen känsel i foten alls? Resten av familjen sover. Själv väntar jag på de där otäcka smärtorna som de starka värktabletterna jag fått ska mota bort....Frågan är om jag ska ta en i förebyggande syfte eller inte?

Kan ge er en EGEN bild nästa gång, nu ligger kameran kvarglömd ute i bilen och själv har jag fullt sjå att ta mig mellan sängen- toan- soffan. Det största problemet uppstår dock då jag vill bära något med mig på ETT ben :/ Hmm, ja ja....Det KUNDE allt ha varit värre ;)

Ps. Ni ska inte tro att jag sitter stilla trots att jag borde :/ Här stuttas det redan runt för fulla muggar...envis som synden, som man är.....


2 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Hej Linda!
Så skönt att allt gått bra med foten!!!!
Hoppas du tar det lite lugnt nu så foten får läka!
Är uppe med tuppen här skall åka ner till Danmark nu på morgonen,, en liten semester!!!
Ha det så bra nu och ta väl hand om foten!
Kramar Kathrine

NerbyKatta sa...

Åh, stackars Linda! Men samtidigt skönt att ha det gjort.
Gissar på att du fick en sk blockad i foten.. Då sitter bedövningen i ca 15 tim.... Alltså borde du känna foten nu..?? Ajajaj! Hoppas värktabletterna hjälper dig.
Försök att VILA nu, det är VIKTIGARE än man tror! Du får sätta dig med datorn i knät och surfa runt och inspireras :) Eller läsa en eller flera böcker :) Låna DVD-boxar av någon kompis! Tiden bara flyger iväg :)

Krya på dig & KRAM!
Katarina.