torsdag 6 december 2012

Mammas mat duger visst aldrig? :/


Det här är ju då inte direkt känt för att vara någon matblogg, ni kanske minns att jag vid ett flertal gånger erkänt att jag mer eller mindre avskyr att laga mat (= helt sant) Hade vi råd, skulle jag gärna köpa hem färdig mat varje dag, för det finns ju massor av "snabbmat som är nyttig"...Thai, kinamat , sallader ex...Vårat konto för hämta-hem-mat är faktiskt ganska högt, det är kanske därför vi är så tjocka också? ;)

Nåväl...mina barn har ju varit väldigt bortskämda med att bara få "god mat" sedan de var små. Mycket p g a att sonen fick sin diabetes redan vid 3 års ålder. Då var det ju oerhört viktigt att han fick i sig mat, och då fick han oftast bara sådant HAN tyckte om. MEN! Det finns hopp om livet ;) Nu har mina barn ÄNTLIGEN börjat efterfråga annan mat än bara köttbullar, korv, pannkaka etc Wihoo! Då barnen var små hade jag några rätter jag gärna lagade, men dessa kunde jag bara bjuda på om vi fick hem folk...medans barnen då fick korv med bröd eller så. Så igår stod jag och gjorde mig till då. Indonesisk kycklinggratäng. Oj, vad de skulle älska mammas mat! Eller inte....Ett ständigt petande i maten, eller den lilla mat de tog på tallriken vill säga :(

Men de ska få en chans till (eller två)..De brukar nämna att deras pappas nya sambo gör så god moussaka!?! Va? Trodde mina öron skulle trilla av då jag första gången fick höra att de minsann ätit moussaka utan att ha blivit mutade någonstans. Och DESSUTOM tyckt om det!?! Jag gjorde moussaka då de var små, men de ville då inte ens smaka, blott åsynen av maten fick det visst att vända sig i deras små magar...Så i dagarna som kommer blir det äkta moussaka med både aubergine och squash minsann. Och nåde dem om inte mammas moussaka smakar bäst ;)

Tänkte i a f bjuda er på ett par recept för ovanlighetens skull. Först ut är min indonesiska kycklinggratäng som påminner mycket om Flygande Jacob. 

Indonesisk kycklinggratäng ( se bilden)

2 stycken grillade kycklingar, alternativt tre färdiga kycklingfileér i bitar
1 röd paprika (hackad)
2 stycken bananer i skivor
1½ dl jordnötter (jag tar mina bredvid då sonen är allergisk)

Blanda allt detta i en smord ugnsform, och blanda ihop detta nedan för att sedan breda det överst:

3 dl vispgrädde (lätt vispad)
1-2 msk curry (pressad)
1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney

Gräddas i ca 20 min i ca 225 grader

Servera med jasminris och sallad till. 

Ät och NJUT :)



Recept på kycklinglasagne och indonesisk gryta kommer framöver också....


Inga kommentarer: